Nyhedsbrev 2019 nr. 1

NYHEDSBREV DECEMBER 2018/JANUAR 2019

Så er det tid til årets sidste Nyhedsbrev.

Det næste arrangement bliver Kyndelmissevandringen lørdag den 2 februar, hvor Tom har udarbejdet en spændende rute på ca 12 km

Vi mødes foran Roskilde Domkirke:

Kl. 11.00 – 11.50 går vi til Den Gamle Højskole (3,8 km)

Kl. 11.50 – 12.00 et lille hvil

Kl. 12.00 – 13.00 videre til Himmelev Kirke (4 km)

Kl. 13.00 – 13.30 frokostpause i Himmelev Kirke

Kl. 13.30 – 14.00 Andagt i Himmelev Kirke ved sognepræst Marianne Juel Maagaard

14.00 – 14.50 vandring til Roskilde Domkirke (4 km),                                i Andreaskapellet synger vi den Keltiske Pilgrimsvise ”Må din vej gå dig i møde”

15.00 – 16.30   Kaffe/te og hjemmebagte boller i

Konfirmandstuen, Domkirkepladsen 4.

Tom fortæller om nogle af de spændende ting, vi kommer forbi.

Af hensyn til indkøb og opstilling af borde og stole er det nødvendigt med tilmelding til formanden SMS 40 10 40 98 eller mail karin.foerslev@gmail.com senest den 30/1.

Bestyrelsen er blevet bedt om at trykke ”vores pilgrimssang” i Nyhedsbrevet, det er med glæde hermed gjort:

Pilgrimssangen: Må din vej gå dig i møde Musik: Trad. Irsk melodi. Arr. Mikkel Vale. Tekst: Vers 1: Per Harling, Sverige. Vers 2‐4: Holger Lissner, Danmark.

1.

Må din vej gå dig i møde,

Og må vinden være dig en ven,

Og må solen varme blidt din kind,

Og må regnen vande mildt din jord,

2.

Må din dag se mange timer,

Og må natten skænke dig sin fred,

Og må mørket læge dine sår,

Og må lyset leve i dit blik,

3.

Må din lut få mange strenge,

Og må tanken spænde højt sin flugt,

Må din visdom finde til sin brønd

Og din latter lette som en fugl,

4.

Må din tro bevare gløden,

Og dit håb sit stærke vingeslag,

Og må kærligheden fylde dig,

Og din Gud velsigne dig og dit,

Indtil vi ses igen

Må Gud holde, holde dig – i sin hånd.

Bestyrelsen har med stor glæde modtaget nedenstående brev fra vores to medlemmer Bente og Henny.

Kære alle.

Bente Astrup og jeg vil gerne arrangere en 4 dages pilgrimsvandring med 3 overnatninger på Camønoen i juni 2019.

Vi foreslår mandag den 3.- torsdag den 6. juni.

Vi har forhørt os om overnatning på Pension Elmehøj lige ved siden af Elmelunde Kirke, der ligger på strækningen mellem Stege og Møns Klint. Der er busforbindelse.

Priserne på Pension Elmehøj er:

450 kr. pr. døgn i 2 sengs rum: 675 kr. pr. person for 3 overnatninger

3 personers rum: 595 kr. pr. døgn: 595 kr. pr. person for 3 overnatninger

4 personers rum : 690 pr. døgn: 518 kr. pr. person for 3 overnatninger.

Vi har tænkt os at købe ind til morgenmad og madpakker på forhånd.

Aftensmad den første dage: Gryderet som Bente og jeg medbringer

Aftensmad 2. dag: Fiskerestaurant Klintholm Havn

Aftensmad 3. dag: Restaurant i Stege.

Transport: Det allerbedste vil være hvis så mange som muligt laver samkørsel i egen bil til Møn, så er vi frit stillet. Det beder vi oplyst ved tilmelding, så vi kan tilrettelægge dagene hensigtsmæssigt.

Vi tænker at det vil være mest enkelt hvis hver person ved tilmelding booker sig ind på værelsestype og selv afregner med Pension Elmehøj.

Ligeledes kan hver enkelt afregne på den restaurant vi spiser på om aftenen.

Bente og jeg vil så opkræve et beløb til at dække morgenmad og madpakker, samt aftensmad den første dag,

Når vi hører fra bestyrelsen går vi i gang med at planlægge turen, hvis I er med på den. Vi tager til Møn og går de ture vi har tænkt os – vi tænker vi i hvert fald skal til Liselund, Møns Klint, Klintholm Havn og Nyord. Desuden en kort tur den sidste formiddag ved Stege Sukkerfabriks bassiner inden hjemrejsen.

Vi påtænker desuden at bede Hans Jørgen Lykkeboe om at holde nogen små korte andagter i Guds grønne katedral og ellers besøge de kirker vi møder undervejs. Desuden en enkelt lysgudstjeneste i Elmelunde Kirke og en afslutningsandagt i Stege Kirke.

Vi tager til Møn og går turene igennem inden og ”leder” desuden efter små kulturelle oplevelser undervejs. Selvom vi har hele dagen til vores rådighed tænker vi, at ture på 15-20 km vil være det bedste, så der er også er lidt kræfter i benene til om aftenen. OG plads til refleksion og oplevelser undervejs. Møn er en forunderlig dejlig ø med mange muligheder for ekstra oplevelser, erfarede vi sidste år.

Skal vi gå videre med planerne.

Mange pilgrimshilsner

Henny+Ben

Og en enig bestyrelse har takket mange tak til Bente og Henny, så de er gået videre med at få hele det logistiske program på plads til sommerens pilgrimsvandring i Danmark, nemlig på Camønoen. Så sæt allerede nu kryds i kalenderen ved den 3. – 6. juni.

Tur til Vadstena pilgrimscentrum, Sverige

Også Tom har haft travlt med at tilrettelægge pilgrimsvandring, nemlig til det kendte pilgrimscentrum i Vadstena, Sverige. Det bliver den 21. – 24. juli. Så sæt også her kryds i kalenderen. I den vedhæftede fil har Tom beskrevet vandringen mere detaljeret. Der er ikke de præcise klokkeslæt på, idet den nye køreplan ikke foreligger endnu.

I samarbejde med Sct. Jørgensbjerg Kirke kan vi igen i 2019 byde velkommen til at deltage i bydelsvandring i området omkring Sct. Jørgensbjerg og Boserup Skov, se den vedhæftede fil.

Der er mange vigtige datoer at sætte kryds ved. Og en af disse vigtige datoer er torsdag den 14. marts kl. 18, hvor vi i Roskilde Pilgrimsforening holder den årlige generalforsamling. Traditionen tro er Foreningen vært med smørrebrød og et glas vin, som serveres efter afslutning af selve generalforsamlingen. Indkaldelsen med punkter udsendes senere, men denne annoncering med oplysning om dato og tidspunkt allerede nu, idet vi i bestyrelsen håber at se rigtig mange af vores medlemmer.

I bestyrelsen er vi i gang med at planlægge flere vandringer og foredrag. Vi er også i fuld sving med at finde ud af, hvordan vi kan komme på Facebook m.m.

Har du gode ideer til kommende pilgrimsarrangementer, er du meget velkommen til at kontakte bestyrelsen.

Har du spørgsmål til pilgrimsvandring eller pilgrimsudstyr er du ligeledes altid velkommen til at kontakte formanden eller en anden fra bestyrelsen.

Har du lyst til at give en hjælpende hånd med til afvikling af de forskellige pilgrimsarrangementer hører bestyrelsen meget gerne fra dig. Helt konkret vil vi spørge om der er nogle af medlemmerne, som har tid og lyst til at bage en portion boller til vores Kyndelmissevandring den 2. februar, hvor planen er, at der sluttes af med kaffe/te og hjemmebagte boller?

Næste Nyhedsbrev bliver i februar/marts.

Vi vil i bestyrelsen slutte dette Nyhedsbrev med at ønske alle

EN RIGTIG GLÆDELIG JUL OG

ET LYKKEBRINGENDE 2019