Nyhedsbrev 2019 Juni

Nyhedsbrev juni 2019

Roskilde Domkirke – Østsiden

Så er det sommer og tid til nyheder fra Roskilde Pilgrimsforening. Vores Høstvandring ligger i år lørdag den 31. september, så sæt allerede nu kryds i kalenderen. Når tiden nærmer sig annonceres indhold og den præcise rute.

Som tidligere nævnt er pilgrimsvandringen på CamØnoen den 3. – 6. juni, arrangeret af Bente og Henny.

Vandring igennem Nationalpark Skjoldungernes Land den 7. juni kl. 10 fra Roskilde Domkirke (15 km), arrangeret af Eli og Nationalparken.

Pilgrimsvandring Vadstena den 20. – 24. juli, arrangeret af Tom.

Vores medlem Tom har også udarbejdet den spændende rute til vores Sct. Hans Vandring. I bestyrelsen synes vi, at det vil være dejligt at drikke the/kaffe og spise kage (eller hvad man har lyst til, egenbetaling) i det smukke drivhus i Sct. Hans Have. Se foto og Toms beskrivelse af den 15,2 km lange rute:

Vi mødes ved Roskilde Domkirke til en kort, udendørs andagt kl.10.00 ved sognepræst Sarah Krøger Ziethen. Efterfølgende går vi langs Roskilde Fjord til “Langskoven” 3.2 km, Lerskrænten 6.0 km,

Kattinge Værk 8.4 km, Boserupgård Naturcenter 10.5 km, et fugletårn ved

Kattinge Sø, Sct. Hans Have 12.9 km og til Domkirken 15.2 km.

Tidstabellen er som følger:

Andagt ved Sarah K. Ziethen kl.10.00 udenfor Domkirken, østsiden

Afgang fra Roskilde Domkirke    10.20

Pause                                          11.25 – 11.35

Ank. Kattinge Værk           12.40 (frokost)

Afg.                                               13.30

Ank. Sct. Hans Have            14.40 (kaffe og kage)

Afg.                                               15.40

Ank. Domkirken                    16.20

Der er også denne gang mulighed for kun at vandre en del af turen og tage bussen og “hægte” sig af og på.

Der er to busstoppesteder  på Sct. Hans-området, ét ved “den høje P-plads, ét ved “Det gamle Sanatorium” og ét ved Kattinge Værk.

Ruten betjenes af bus 207 og der er timedrift. Den afgår fra Busstationen også kaldet Stationscentret og altså ikke Roskilde St.

Hvis I f.eks. vil gå ca. 8 km, kan I stå på bussen kl.12.32 i Roskilde med ank. til Kattinge Værk 12.45 og så spise frokost sammen med os.

I kan evt. gå på nettet og logge ind på Google Maps og/eller Rejseplanen for at orientere jer om, hvilke stoppersteder der vil være optimale for jer.

Man kan desværre ikke mere bestille bord i Sct. Hans Have, men der vil være plads til os alle. Hvis vi bliver rigtig mange vil Sct. Hans. Have gerne have besked, så de kan bage ekstra kager.

DERFOR TILMELDING til Karin Førslev.

Vi håber på god tilslutning til vandringen. Hvis I har spørgsmål angående arrangementet er I velkomne til at kontakte

Karin Førslev 40 10 40 98 eller Tom Jensen 21 61 81 63

Vi har glæden at viderebringe Nyhedsbrev m.m. fra vores søsterforening Den Danske Klosterrute, se vedhæftede filer 2 – 4.

Roskilde Pilgrimsforenings Nyhedsbrev Juni 2019 er fil 1.

Har du spørgsmål, kommentarer eller gode idéer er du altid velkommen til at kontakte formanden eller anden fra bestyrelsen.

Næste Nyhedsbrev kommer i august/september.

Vi ønsker alle en rigtig dejlig sommer!

Mange pilgrimshilsener

p.b.v.

Karin Førslev, formand

Årsmøde og generalforsamling i Foreningen Den Danske Klosterrute

Lørdag den 1. juni 2019 i Herning Program: Kl. 14.00 generalforsamling på Brændgårdvej 18 med kaffe og kage. Der vil være mulighed for at høre Gunnar Kasper Hansen fortælle om arbejdet med at skrive bøgerne om Den Danske Klosterrute på Eksistensens stand på Mulighedernes Marked i Herning kl. 13. Mulighedernes Marked er en del af ”Himmelske Dage på Heden” – tidligere ”Danske Kirkedage”, som er i Herning i dagene 29. maj – 2. juni. Mulighedernes Marked ligger tæt op af Møllegrillen, som har adressen Møllegade 1 E. Kl. 13.30 mødes vi i udkanten af markedspladsen ved Møllegrillen, Møllegade 1 E. og har en lille pilgrimsvandring 1,7 km. til årsmødet på Brændgårdvej 18. Deltagelse: Alle er velkommen til at deltage i årsmødet også selvom man ikke er medlem. Man kan blive medlem og betale kontingentet på 100 kr. på årsmødet Mødested: Møllegade 1 E eller Brændgårdvej 18, Herning. (se ovenover) Pris: Det er gratis at deltage. Parkering: Det er muligt at parkere på Brændgårdvej 18 eller ved Messecenter Herning, da der vil blive indsat shuttle-busser fra Messecentret til og fra midtbyen. Hjemmeside: Se mere om Den Danske klosterrute på www.klosterruten.dk Velkommen til årsmøde og generalforsamling i Foreningen Den Danske Klosterrute Bestyrelsen ved formanden Erling Bjerrum-Petersen ebp@Klosterruten.dk

———————————————————————————-

Dagsorden til Foreningen Den Danske Klosterrutes generalforsamling den 1.6.2019. kl. 14.00 i KFUM og KFUKs bygning, Brændgårdvej 18, 7400 Herning.

Dagsorden: Valg af dirigent

1. Beretning ved formanden

2. Regnskab ved kassereren

3. Valg til bestyrelsen (Husk: stemmeret har kun dem, der har betalt kontingent i 2019) Efter tur afgår Lars Møller Jensen og Arne Bo Rasmussen (modtager genvalg) Suppleanten Gunnar Kasper Hansen er ligeledes på valg (modtager genvalg).

4. Valg af revisorer.

5. Valg af revisorsuppleant.

6. Indkomne forslag til behandling

7. Eventuelt