Vandringer

Skøn forårsvandring Dåstrup – Osted – Rorup – Kirke Syv:

Lørdag den 21. april 2018 havde vi traditionen tro den årlige forårsvandring i de smukke omgivelser omkring Viby. Det var det bedste vejr til at vandre i. 17 friske pilgrimme mødtes på Viby St.

Høj himmel og masser af fugle fløjt

I Dåstrup fik vi et indblik i hvor vi kan møde Gud i hverdagen.

Så fortsatte vi ud i landskabet over Mannerup til Kirkebjerg, der var en dejlig stemning på turen. Der blev grinet og fjollet mens vi spiste frokost ved Osted kirke.Gruppe2

Turen gennem Ramsødalen var knapt så fugtig som foregående år, en super flot tur også turen i tunellen var fin. Anemoner i forårsskoven

Ved ankomsten til Rorup Kirke stod Bente klar med kaffe og kage, men ingen kopper, men det fixede Niels straks. Grøn mark

Så gik turen langs banelegemet til Syv kirke, hvor den rar færøske præst gav os alle velsigelsen. Til bage var der så kun at gå den korte vej til sognegården. Det var dejligt at komme til at hvile de trætte ben.

Alle nød vi den skønne laks og Hennys mørbradgryde. Vi håber af hjertet, at det hele bliver gentaget i forår 2019.

Tak for en fantastisk dejlig dag i den danske natur.

Adventsvandring i høj sol

Roskilde Pilgrimsforening havde den traditionsrige Adventsvandring lørdag den 2. december. Det var hundekoldt, men smukt og klart vejr.

Vandringen blev på godt 12 kilometer og foregik i dejlig natur med mange fine udsigter over Roskilde Fjord og til lyden af knitrende efterårsblade på skovbunden.

De tyve pilgrimme mødtes ved Roskilde Domkirke og gik via Byparken til Skt. Jørgensbjerg Kirke. Her tog sognepræst Ulla Britt Holm Sørensen imod og afslørede, at hun havde talt med præst ved Domkirken Ane Bisgaard Labranche. Sammen var de to blevet enige om, at vandringen både skulle indledes og afsluttes med Grundtvigs salme: ”Blomstre som en rosengård”.

Her hedder det i anden strofe:

Ryste mer ej noget knæ,

ingens hænder synke,

skyde hvert udgået træ,

glatte sig hver rynke,

rejse sig det faldne mod,

rinde let uroligt blod,

frygt og sorg forsvinde!

På stærke ben og knæ fortsatte vi vandringen af en noget mudret fjordsti. Derfra gennem Langeskov til Boserup Naturskole, hvor madpakkerne blev indtaget i solskin på Boserupgård Naturskole.

Der var ingen klager over maden. Alle havde selv smurt madpakker.

Stenalderlandskabet ved Lerskrænten blev forceret og der var tid til at nyde udsigten til Ringøen, fuglenes ø.

På en mark nød vi varmen fra solen og en betagende udsigt og her sang vi ”Dejlig er Jorden”.

Tilbage i Roskilde Domkirke blev vi modtaget af Ane Bisgaard Labranche, som holdt en andagt i Andreas-kapellet. Her sang vi igen ”Blomstre som en rosengård”, som mange havde nynnet på undervejs i vandringen.

Dagen blev afsluttet i Konventgården, hvor Lone Lykkeboe havde lavet et dejligt traktement bestående af gløgg, æbleskiver, kaffe og pebernødder. Snakken gik, diplomer blev uddelt og der var stor ros til arrangørerne af turen: Tom Jensen og Hans Jørgen Lykkeboe.