Kyndelmissevandring den 1. februar 2020.

Det er skønt at vandre i Guds frie natur, når det så foregår i fællesskab med andre, så bliver det ikke meget bedre.

Men en ting vi ikke skal glemme, det er erindringen om gode ture. Derfor denne beskrivelse af vores sidste vandring:

Roskilde Pilgrimsforening havde ved Maiken Lindberg arrangeret en kyndelmisse vandring den 1. februar 2020.

Vi mødes foran domkirken kl 11. Vi vandrede ned til Byparken, hvor vi først så en model af Roskilde Miniby som afspejler det middelalderlige Roskilde år 1400. Derefter vandrede vi til Sankt Jørgensbjerg kirke.  Præsten Martin Ishøy fortalte lidt om den gamle kirke. Kirkens ældste dele af koret og skibet, som stammer tilbage fra 1000 tallet og er opført af frådsten. I kirken er der mange interessante detaljer, bl.a. er der i væggen indridset en model af en “kogge”, et handelsskib fra middelarlderen.

Derefter vandrede vi til L.A. Rings hus og atelier. Det gamle hus købte Ring for at male interiørbilleder med lokale modeller i en autentisk almuemiljø. I haven fik vi fortalt om kunstneren. Maleren boede med sin familie i den store villa på toppen af bjerget.

Vi vandrede videre til sognecentret, hvor vi spiste vores medbragte madpakker, og præsten Martin Ishøy fortalte lidt om kommende aktiviterer i Sankt Jørgensbjerg kirke.

Derefter gik turen igennem Sankt Hans hospitalet, øst og Maiken fortalte os løbende om de bygninger, vi kom forbi. Vi kom til bygningskomplekset “Kurhus”, og i kirken afholdt præsten Martin Ishøy andagt i det smukke gamle kirkerum.

På vejen tilbage kom vi forbi kapellet på Sankt Hans og vandrede langs den smukke fjord. Vi kom forbi mindelunden på Kastellet, hvor Gustav Wied boede.

Vi sluttede en fantatisk vandring af med at spise middag sammen i lokalet “under Gulvtæppet” under det gamle rådhus.