Beretninger fra vandringer 2017

Adventsvandring i høj sol

Roskilde Pilgrimsforening havde den traditionsrige Adventsvandring lørdag den 2. december 2017. Det var hundekoldt, men smukt og klart vejr.

Vandringen blev på godt 12 kilometer og foregik i dejlig natur med mange fine udsigter over Roskilde Fjord og til lyden af knitrende efterårsblade på skovbunden.

De tyve pilgrimme mødtes ved Roskilde Domkirke og gik via Byparken til Skt. Jørgensbjerg Kirke. Her tog sognepræst Ulla Britt Holm Sørensen imod og afslørede, at hun havde talt med præst ved Domkirken Ane Bisgaard Labranche. Sammen var de to blevet enige om, at vandringen både skulle indledes og afsluttes med Grundtvigs salme: ”Blomstre som en rosengård”.

Her hedder det i anden strofe:

Ryste mer ej noget knæ,

ingens hænder synke,

skyde hvert udgået træ,

glatte sig hver rynke,

rejse sig det faldne mod,

rinde let uroligt blod,

frygt og sorg forsvinde!

På stærke ben og knæ fortsatte vi vandringen af en noget mudret fjordsti. Derfra gennem Langeskov til Boserup Naturskole, hvor madpakkerne blev indtaget i solskin på Boserupgård Naturskole.

Der var ingen klager over maden. Alle havde selv smurt madpakker.

Stenalderlandskabet ved Lerskrænten blev forceret og der var tid til at nyde udsigten til Ringøen, fuglenes ø.

På en mark nød vi varmen fra solen og en betagende udsigt og her sang vi ”Dejlig er Jorden”.

Tilbage i Roskilde Domkirke blev vi modtaget af Ane Bisgaard Labranche, som holdt en andagt i Andreas-kapellet. Her sang vi igen ”Blomstre som en rosengård”, som mange havde nynnet på undervejs i vandringen.

Dagen blev afsluttet i Konventgården, hvor Lone Lykkeboe havde lavet et dejligt traktement bestående af gløgg, æbleskiver, kaffe og pebernødder. Snakken gik, diplomer blev uddelt og der var stor ros til arrangørerne af turen: Tom Jensen og Hans Jørgen Lykkeboe.

Kyndelmisse-vandringen, lørdag den 28. Januar 2017
Referat v. Hans-Jørgen

Vi var mange – I alt 28 pilgrimme havde taget imod invitationen om deltagelse i årets Kyndelmissevandring. Den 16 km. lange vandring var tilrettelagt af vores erfarne medlem Ove Wichmann, som tog imod os på Hedehusene Station kl. 10.45. Vejret var strålende – Vindstille, sol, ikke en sky på himmelen og temperaturen lige på den rigtige side af 0 grader. Vandringens første stop var Ansgar Kirke (ca. 1 km. øst for stationen), hvor vi gjorde holdt for bl.a. at studere en af Danmarks ældste runesten, Kallerupstenen fra tidlig vikingetid, ca. År 700. Stenen blev fundet i 1827på en mark i Kallerup med følgende runer:
hurnburA /stAin . suipks, som kan oversættes til: HORNBORES. SVIDES ÆTLINGS. STEN
Efter yderligere et par kilometer mod øst, gik vi gennem resterne af Baldersbrønde landsby og krydsede straks efter Holbækmotervejen for derefter at fortsætte ad en opkørt jordvej og med de store grusgrave på vores højre hånd og Fløng Kirkes hvidkalkede tårn, som pejlemærke ude i horisonten mod vest. Vi går i et behageligt tempo, der giver plads til såvel de hurtiggående som tid til de af os der kræver et mere moderat tempo og tid til refleksioner. Efter 5,7 km. når vi frem til Fløng Kirke og finder nogle gode siddepladser i den nærliggende skolegård, hvor vi giver os god tid til madpakken og med bragte drikkevare.
Vi forlader Fløng og er hurtigt ude på det omgivende marklandskab. Vi går gennem landsbyen Marbjerg og ude på den anden side møder vi en storartet udsigt ned mod Trekroner, med universitetsbyen og de nye boligbebyggelser, og tydeligt i det fjerne ’varmeværkets tårn’ i Roskilde og svagt kan også skimtes Roskilde Domkirke. Vi når Trekroner Skole efter 4,5 km. og holder ½ times kaffepause.
Klokken er nu tre om eftermiddagen, solen står lavere og der er en smule kold tåge i luften. Vi samler os og Ove fortæller vi snart når frem til Roskilde og at vi har god tid til de resterende 4,5 km. Vi går videre i små grupper, sludrende og i rigtig godt humør og efter fem kvarters tid er vi pludselig fremme – Vi går gennem smedejernslågen i kirkegårdsmuren og ind i Vor Frue Kirke, hvor sognepræst Maria Harms byder os velkommen og vi sætter os halvtrætte til ro på bænkrækkerne.
Maria Harms lykønskede os med dagens vellykkede vandring, og tog os med til Palæstina på vandring i Jesus fodspor og i følgeskab med hans disciple. Thomas sagde til ham: ”Herre, vi ved ikke, hvor du går hen, hvordan kan vi kende vejen?” Jesus sagde til ham: ”Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig”. Maria Fortsatte sin andagt med betragtninger over ’Den fysiske vandring’, ’Den indre vandring’ og ’Livets vandring’.
Vi modtog velsignelsen og sang Brorsons salme fra 1732:
Her kommer Jesus dine små, til dig i Betlehem at gå; oplys enhver i sjæl og sind at finde vejen til dig ind.

Kyndelmissevandringen sluttede med middag og hyggeligt samvær i Konventgården. Menuen stod på dejlig lasagne med salat og hjemmebagt brød – Vi sang ’madsangen’ og traditionen tro havde Ove sørget for tempereret vin til meget rimelige priser.

hjl