Pilgrimsvandring/Naturandagt 9/7 21

Natur andagt 270621 2Et kort referat af mini – pilgrimsvandringen / naturandagten – d. 9/7 2021 I samarbejde – mellem Roskilde pilgrimsforening og Sct. Jørgensbjerg kirke – afholdtes en vandring med udgangspunkt – fra Sct. Ibs Kirkeruin – Roskilde. Vi mødtes i ruinen, hvor dagens sognepræst / guide – Martin Ishøy – fortalte kort om dagens program. – Efter lidt praktiske bemærkning afsang vi – de to første vers af – den kendte keltiske udsendelses sang – “ Må din vej gå dig i møde “. – Martin havde medbragt en guitarist, som hjalp til med melodien. Turen gik fra Sct. Ibs kirkeruin – over Roskilde Havn – videre gennem Kællingehaven – til Sct Hans, hvor vi blev ledt til Kæpskoven – en lille skjult perle – ikke så langt fra Slottet og den gamle tennisbane. ( Ligger i området, hvor det gamle kvindehospital lå ) Vi var blevet bedt om at medbringe en ting fra naturen, som vi fandt på turen – f.eks – en sten – en plante – en muslingeskal mm.. – som vi skulle bruge, når naturandagten var forbi. – Refleksion – Der blev sluttelig givet velsignelse og bedt bøn. ( Fader Vor ) Under andagten blev der også sunget og spillet guitar til – nemlig “ Sang om jorden “ og afslutningsvis “ Jeg gik mig ud en sommerdag at høre “. Martin omtalte – i forbindelse med naturandagten – bl.a. GRØN KIRKE – ØKO KRISTENDOM – samt nævnte en patriark fra den græsk ortodokse kirke, som ville prøve at få naturen “ mere tilbage “ til kirken / religionen efter at kulturen, teknologien, økonomien mm., gennem de sidste mange år – har fået “ drejet “ kirken væk derfra. Martin omtalte også d. 29/9 2021.

En dejlig tur i det grønne

– Her skal der foregå en pilgrimsvandring fra Vadstena ( Sverige ) til Glasgow ( Skotland ), hvor der i år skal finde et Cop-møde sted. Vandringen går gennem Danmark – og bl.a. Roskilde. – I Roskilde vil der blive afholdt – i Domkirken og Sct Jørgensbjerg kirke / Sognegård – andagt og bespisning med overnatning for pilgrimsvandrene inden, at de bliver sendt afsted næste dag. ( Pilgrimsforeningen har udsendt et skriv om arrangementet ). – Der er udarbejdet et skriv, – som medbringes til Skotland, – som kort fortalt går ud på, “ at nu skal politikerne vågne op og gøre noget ved naturens generelle tilstand “ så menneskene ikke “ ødelægger ( generelt ) “ mere – eller sagt på en anden måde – menneskene skal få rettet op på forurening, CO2 udslip , resurseforbrug, overforbrug osv. osv. Sluttelig : En fin dag, som Martin Ishøy skal have stor tak for !! Tak for juice og småkager !! Rart at man bruger “ naturens store katedral.” Jeg er jo en af dem, som ikke forstår, hvorfor næsten alt skal foregå i kirkerummet. Personlig : Godt at høre at kirken begynder at deltage i debatten om naturens krise. Husk naturen har haft “ herredømmet “ på jorden indtil for ca. 150 år siden. Der overtog menneskene “ herredømmet “ og de har efterladt kloden i den tilstand vi har i øjeblikket !! Referent : FINN CLARIS ANDREASEN

Det var en dejlig dag