Vandringer

Adventsvandring i høj sol

Roskilde Pilgrimsforening havde den traditionsrige Adventsvandring lørdag den 2. december. Det var hundekoldt, men smukt og klart vejr.

Vandringen blev på godt 12 kilometer og foregik i dejlig natur med mange fine udsigter over Roskilde Fjord og til lyden af knitrende efterårsblade på skovbunden.

De tyve pilgrimme mødtes ved Roskilde Domkirke og gik via Byparken til Skt. Jørgensbjerg Kirke. Her tog sognepræst Ulla Britt Holm Sørensen imod og afslørede, at hun havde talt med præst ved Domkirken Ane Bisgaard Labranche. Sammen var de to blevet enige om, at vandringen både skulle indledes og afsluttes med Grundtvigs salme: ”Blomstre som en rosengård”.

Her hedder det i anden strofe:

Ryste mer ej noget knæ,

ingens hænder synke,

skyde hvert udgået træ,

glatte sig hver rynke,

rejse sig det faldne mod,

rinde let uroligt blod,

frygt og sorg forsvinde!

På stærke ben og knæ fortsatte vi vandringen af en noget mudret fjordsti. Derfra gennem Langeskov til Boserup Naturskole, hvor madpakkerne blev indtaget i solskin på Boserupgård Naturskole.

Der var ingen klager over maden. Alle havde selv smurt madpakker.

Stenalderlandskabet ved Lerskrænten blev forceret og der var tid til at nyde udsigten til Ringøen, fuglenes ø.

På en mark nød vi varmen fra solen og en betagende udsigt og her sang vi ”Dejlig er Jorden”.

Tilbage i Roskilde Domkirke blev vi modtaget af Ane Bisgaard Labranche, som holdt en andagt i Andreas-kapellet. Her sang vi igen ”Blomstre som en rosengård”, som mange havde nynnet på undervejs i vandringen.

Dagen blev afsluttet i Konventgården, hvor Lone Lykkeboe havde lavet et dejligt traktement bestående af gløgg, æbleskiver, kaffe og pebernødder. Snakken gik, diplomer blev uddelt og der var stor ros til arrangørerne af turen: Tom Jensen og Hans Jørgen Lykkeboe.