Rejsebreve

Exif_JPEG_PICTURE

2017  Kyndelmissevandring:

Kyndelmisse-vandringen, lørdag den 28. Januar 2017                                                                                    Referat v. Hans-Jørgen

Vi var mange – I alt 28 pilgrimme havde taget imod invitationen om deltagelse i årets Kyndelmissevandring.   Den 16 km. lange vandring var tilrettelagt af vores erfarne medlem Ove Wichmann, som tog imod os på Hedehusene Station  kl. 10.45.                                                                                                                                                     Vejret var strålende – Vindstille, sol, ikke en sky på himmelen og temperaturen lige på den rigtige side af 0 grader. Vandringens første stop var Ansgar Kirke (ca. 1 km. øst for stationen), hvor vi gjorde holdt for bl.a. at studere en af Danmarks ældste runesten, Kallerupstenen fra tidlig vikingetid, ca. År 700. Stenen blev fundet i 1827på en mark i Kallerup med følgende runer:

hurnburA /stAin . suipks, som kan oversættes til: HORNBORES. SVIDES ÆTLINGS. STEN

Efter yderligere et par kilometer mod øst, gik vi gennem resterne af Baldersbrønde landsby og krydsede straks efter Holbækmotervejen for derefter at fortsætte ad en opkørt jordvej og med de store grusgrave på vores højre hånd og Fløng Kirkes hvidkalkede tårn, som pejlemærke ude i horisonten mod vest.

Vi går i et behageligt tempo, der giver plads til såvel de hurtiggående som tid til de af os der kræver et mere moderat tempo og tid til refleksioner.  Efter 5,7 km. når vi frem til Fløng Kirke og finder nogle gode siddepladser i den nærliggende skolegård, hvor vi giver os god tid til madpakken og med bragte drikkevare.

Vi forlader Fløng og er hurtigt ude på det omgivende marklandskab. Vi går gennem landsbyen Marbjerg og ude på den anden side møder vi en storartet udsigt ned mod Trekroner, med universitetsbyen og de nye boligbebyggelser, og tydeligt i det fjerne ’varmeværkets tårn’ i Roskilde og svagt kan også skimtes Roskilde Domkirke. Vi når Trekroner Skole efter 4,5 km. og holder ½ times kaffepause.

Klokken er nu tre om eftermiddagen, solen står lavere og der er en smule kold tåge i luften. Vi samler os og Ove fortæller vi snart når frem til Roskilde og at vi har god tid til de resterende 4,5 km.

Vi går videre i små grupper, sludrende og i rigtig godt humør og efter fem kvarters tid er vi pludselig fremme – Vi går gennem smedejernslågen i kirkegårdsmuren og ind i Vor Frue Kirke, hvor sognepræst Maria Harms byder os velkommen og vi sætter os halvtrætte til ro på bænkrækkerne.

Maria Harms lykønskede os med dagens vellykkede vandring, og tog os med til Palæstina på vandring i Jesus fodspor og i følgeskab med hans disciple. Thomas sagde til ham: ”Herre, vi ved ikke, hvor du går hen, hvordan kan vi kende vejen?” Jesus sagde til ham: ”Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig”. Maria Fortsatte sin andagt med betragtninger over ’Den fysiske vandring’, ’Den indre vandring’ og ’Livets vandring’.

Vi modtog velsignelsen og sang Brorsons salme fra 1732:

Her kommer, Jesus, dine små
til dig i Betlehem at gå,
oplys enhver i sjæl og sind
at finde vejen til dig ind.

Kyndelmissevandringen sluttede med middag og hyggeligt samvær i Konventgården. Menuen stod på dejlig lasagne med salat og hjemmebagt brød – Vi sang ’madsangen’ og traditionen tro havde Ove sørget for tempereret vin til meget rimelige priser.

hjl