Her kan du se de kommende aktiviteter i Roskilde Pilgrimsforening:

Mandag 28. august 2017  – Fredag den 1. september:

PILGRIMSVANDRING – VADSTENA 2017

Den hellige Birgitta’s liv og tanker

Klosterleden Alvastra – Vadstena, v. turguide pilgrimspræst Tomas Wettermark

Mandag den 28. august (mødested: Kbh’s hovedbanegård, under uret senest kl. 7.45)

08.20: Tog mod Stockholm, med afgang fra spor 26.

11.43: Ankomst Mjølby og skift til bus mod Ødeshøg.

12.15: Bus afgang til Ødeshøg, med ankomst kl. 12.50 – Her vil pilgrimspræst Tomas Wettermark slutte sig til selskabet. Tomas vil være vores turguide de følgende dage, til vi når Vadstena onsdag den 30. august.

13.00: Udsendelsesandagt i Ødeshøg Kirke v. pastor Gerhard Paping. ( vi synger ’Må din vej gå dig i møde’)

13.30: Start på dagens vandring – Etapen går fra Ødeshøg langs Vættern til Hæstholmen, og efter et kort ophold videre til Alvastra kloster og derfra til Stocklycke vandrehem. (samlet distance 12 km)

Vi gør ophold ved Alvastra kloster hvor pilgrimspræst Elisabeth Knox-Seit vil holde en andagt i den gamle klosterhave. Klostret grundlagdes i 1143 af Cistercienser-munke fra det franske kloster Clairvaux (samme munkeorden grundlagde også Esrum kloster på Sjælland i 1151).

Herefter fortsætter vandringen op over østgøtarnas hellige bjerg til Hjæssan, hvor vi i en højde af 175 m. over Vættern vil beundre udsigten over den imponerende sø, inden vi går videre ned til Stocklycke vandrehjem hvor vi skal spise og overnatte.

18.00: Forventet ankomst og indkvartering i flersengs rum med linned og tæpper (toiletter og bad på gangen).

19.30: Aftensmad og fælles samvær

Tirsdag den 29. august

08.00: Morgenmad og madpakker

08.30: Efter en kort morgenandagt starter dagens vandring – Etapen går ad skovstier langs Vættern til Helliga Hjærtas kloster og derfra videre gennem det åbne landskab til Røgsløsa kirke og forsamlingshem. (samlet distance 18 km.)

Inden vi når frem til Hellige Hjærtas kloster går vi op over Omberg plateauet, hvor vi finder et godt sted at indtage vores frokost. Efter frokostpausen begiver vi os nedad og forventer at være fremme ved klosteret tidligt nok til vi kan deltage i tidebønnen kl. 12.55. (dørklokke 10 min. Før, el. Telefon 0143-21020)

16.00: Ankomst til Røgsløsa kirke og forsamlingshem. Indkvartering i sovesal med madrasser, linned og tæpper (køkken og toilet med vask).

17.30: Aftenandagt i Røgsløsa Kirke v. pastor Per Lindsten

19.00: Aftensmad og fælles samvær – Pilgrimspræst Thomas Wettermark fortæller om ’Den hellige Birgitta’

Onsdag den 30. august

08.00: Morgenmad og madpakker.

08.30: Morgenandagt og vandring langs Vættern via Ørberga og Næssja – Når vi ser Vadstena holder vi en kort meditation inden vandringen fortsætter ind til Klosterkyrkan i Vadstena. (samlet distance 20 km.)

Vi holder frokostpause ved Ørberga kirke. Kirken (opført 1116), er den ældst daterede middelalderkirke i Sverige og Den hellige Birgitta har holdt hvil her under en rejse til Alvastra kloster.                                                                                                                                                                  Efter frokost fortsætter vandringen nordover mod Næssja, hvor vi gør ophold ved kirken og møder den første udsigt over Vadstenavigen. Vi fortsætter vandringen ad grusveje og når sidst på eftermiddagen  frem til vores mål, Klosterkyrkan i Vadstena. Kirken indviedes i 1430, næsten 60 år efter Den hellige Birgittas ’himmelske fødselsdag’.

Fra Klosterkyrkan går vi til det nærliggende Pilgrimscentrum, hvor vi indkvarteres i flersengs  rum med linned og tæpper (toiletter og bad på gangen).

18.30: Aftensmad i Pilgrimscentrum.

19.30: Andagt i Klosterkyrkan.

Torsdag den 31. august , ’Vadstena dag’

08.00: Morgenmad

Dagens program er tilrettelagt i samarbejde med Pilgrimscentrum, under ledelse af pilgrimspræst Tomas Wettermark.                                                                                                 Programmet rummer bl.a. en byvandring og besøg hos Birgitta søstrene samt guidet rundvisning i Klostermuseet.                                                                                         I løbet af dagen skal vi også bruge tid til frokost, og finde et hyggeligt sted sted at drikke kaffe samt bruge et par timer på egen hånd!

18.30: Aftensmad i Pilgrimscentrum

19.30: Fælles samvær, aftenvandring etc.

Fredag den 1. September (hjemrejse)

08.00: Pakke, rydde værelser, morgenmad og madpakker. Derefter tid til egen disposition.

11.30: Afsked og afgang fra Pilgrimscentrum til Mjølby

12.20: Togafgang til København

15.30: Ankomst København

Deltagere fra Sverige:

Pilgrimscentrum i Vadstena, Klostergatan 7, SE-592 30 VADSTENA

Pilgrimspræst Tomas Wettermark,

Pilgrimspræst Lars Cederløw,

Pastor Gerhard Paping, Ødeshøg Kyrkan,

Pastor Per Lindsteen, Røgsløsa Kyrkan,

STF Omberg/Stocklycke vandrarhem,

Deltagere fra Roskilde Pilgrimsforening:

Bjørn Thomsen                                                      Roskilde

Helene Munksgaard                                           Roskilde

Eva Christensen                                                    Roskilde

Mary Bech                                                                København

Bodil Ocahaaska                                                   København

Hans-Jørgen Lykkeboe                                     Valby

Finn Claris                                                                Roskilde

Elizabeth Knox –Seith                                        Maribo

Marianne Petersen                                              Maribo

Kevin Mac Laughlin                                             Maribo

Inger Olsen                                                              Roskilde

Tom Jensen                                                              Roskilde

Husk:                                                                                                                                            Rygsæk med personlig oppakning, madpakke og drikkevand, vandrestav samt ´Den lille Pilgrimsbog’ i lommen – Og, det er ikke er nødvendigt at medbringe sovepose.

Pax et bonum        Tom og Hans-Jørgen

Lørdag den 7. oktober kl. 9.30: Høstvandring

Korsør – Slagelse

Tirsdag den 10. oktober kl. 9.30: Foredrag

Her vil sognepræst Paul Kofoed Christiansen fortælle om pilgrimsvandring i og omkring Assisi.
Foreningen er traditionen tro vært med et glas god italiensk vin og chips.
Arrangementet er gratis for Foreningens medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.
Af hensyn til indkøb og opstilling af stole er tilmelding til formanden nødvendig:
karin.foerslev@gmail.com eller mobil 40 10 40 98

Lørdag den 2. december kl. 11.30: Adventsvandring